کم خونی و فقر آهن
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
کم خونی و فقر آهن
تاریخ : سه شنبه 3 دی 1392
نویسنده : RmZiRn

رژیم‌­های غذایی که منجر به بروز کم خونی و فقر آهن می‌­شوند

» سرویس: استان ها - خراسان جنوبي

سرپرست مرکز بهداشتی درمانی بشرویه گفت: متاسفانه عادت­‌های بد غذایی مانند پرهیز از مصرف گوشت و جگر در دوران کودکی و نوجوانی سبب می­‌شود بخش اعظمی از آهن مورد نیاز از ذخائر بدن تامین شده و با کمبود آهن مواجه شوند.

 

اعظم سادات مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی در بشرویه، کم خونی­‌ها زمانی عارض می‌­شود که میزان هموگلوبین در خون بسیار کاهش یابد که بر این اساس دسته‌بندی­‌هایی برانواع کم خونی­‌ها موجود است از جمله‌ کم خونی ناشی از فقر آهن، کم خونی مگالوبلاستیک یا فقر ویتامین، بیماری‌های خونی ارثی و کم خونی آپلاستیک که شایع‌ترین این بیماری، کم خونی ناشی از فقر آهن است.

 

وی با اشاره به روند گسترش شیوع فقر آهن در بین قشر زنان جامعه گفت: آهن یکی از اساسی­‌ترین عنصر برای ساخت گلبول­‌های قرمز خون است که کم خونی شایع نتیجه کمبود آهن در بدن است و در حال حاضر بیش از 2 میلیارد نفر در جهان با این عارضه درگیر هستند که بیشتر آنان را زنان و دختران 15 تا 49 سال‌، همچنین زنان باردار‌ 15 تا 19 ساله تشکیل می­‌دهند.

 

سرپرست مرکز بهداشتی درمانی بشرویه به عوارض ناشی از کم خونی نیز اشاره کرد و گفت: سرگیچه، بی حالی و خواب آلودگی­‌های مکرر، کاهش ظریب هوشی، رنگ پریدگی، بی­‌حوصلگی و در حالت شدید گود شدن ناخن­‌ها از عوامل کمبود خون ناشی از فقر آهن است.

 

رژیم­‌های غلط غذایی در دوران کودکی و نوجوانی خطر آفرین است

 

مرتضوی رژیم‌­های غلط غذایی در دوران کودکی و نوجوانی را مهم‌ترین عامل کمبود آهن در بدن نام برد و گفت: متاسفانه عادت­‌های بد غذایی مانند پرهیز از مصرف گوشت و جگر در دوران کودکی و نوجوانی سبب می­‌شود بخش اعظمی از آهن مورد نیاز از ذخائر بدن تامین شده و با کمبود آهن مواجه شوند.

 

مرتضوی افزود: مصرف زیاد از حد چایی بخصوص بعد از ‌وعده­‌های غذایی یکی دیگر از عادت‌های اشتباه غذایی است که نه تنها هیچ کمکی به جذب آهن در بدن نمی­‌کند، بلکه سبب می‌­شود مواد مغذی غذای مصرف شده نیز دفع شود.

 

مصرف قرص آهن یک نیاز ضروری زنان و دختران جوان

 

سرپرست مرکز بهداشتی و درمانی بشرویه مصرف قرص­‌های آهن را برای دختران جوان و زنان باردار ضروری دانست و گفت: بانوان به دلیل سپری کردن دوران قاعدگی در هر دوره مقادیر قابل توجهی از آهن بدنشان دفع می‌شود که باید در این دوران علاوه بر استفاده از خوراکی‌های آهن زا مانند انواع خشکبار، گوشت، جگر و سبزیجات پهن برگ، قرص آهن را نیز در برنامه غذایی خود جای دهند و در هنگام مصرف قرص آهن میوه­‌هایی مانند پرتقال که سرشار از ویتامین c ‌هستند را برای جذب بیشتر آهن استفاده کنند.

 

وی بروز بیماری­‌های انگلی را یکی دیگر از عوامل کم خونی بیان کرد و گفت: بیماری­‌های روده‌ای که در اثر وجود انگل­‌های دستگاه گوارش بوجود می­‌آید، منجر به بروز عفونت و خونریزی شده که حجم زیادی از خون بدن از این طریق از بدن خارج می‌­شود.

 

بیشترین میزان آهن در حبوبات جوانه زده است

 

مرتضوی از منابع مهمی که برای دریافت آهن توصیه می­شود به جگر، قلوه ، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم مرغ، سبزی­های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری، اسفناج، خشکبار مانند توت خشک، گردو، برگه زردآلو و حبوبات اشاره کرد و گفت: البته اگر حبوبات به صورت جوانه زده مصرف شود تاثیر بیشتری خواهد داشت.

 

 

انتهای پیام



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409